lørdag 17. januar 2009

Skoleoppgave: Om blogging og sånt, i tillegg til noe annet

Ettersom denne bloggen ble opprettet på skolen gjør det at den krever sine innleveringer en gang i blant, uten at jeg skal klage for mye over det; det er tross alt bedre enn å lese en lang tekst fra tekstsamlingen i Panorama. Blogg viser seg å være veldig interessant, og jeg undres over hvorfor jeg ikke begynte med dette tidligere, som så veldig mange andre rundt omkring har funnet det interessant å begynne med. En kan blogge om så mye, en blogg kan være så mye, og en blogger kan stort sett være hvem som helst. En kan gjøre som jeg gjør. Skrive om ting som skjer, hva jeg liker, hva jeg tenker om diverse ting (og tang) og skrive skoleoppgaver. Bloggen kan være en dagbok, den kan være en samling anmeldelser eller kritiske politiske bemerkninger fordi en person misliker FrP, den kan nærmest være et diskusjonsforum. Den kan være en oppsummering av skolen man går eller jobber på (noe en viss lærer blogger om), den kan være en samling med lister og den kan være en samling med kritikk av noe så sært som brød, som forøvrig stort sett smaker godt.

Jeg undres over hvorfor blogging har blitt så populært. Hva er det som gjør at bloggbasillen trenger seg inn i sjelen til stadig flere og får stadig flere til å gå av hengslene for at andre skal lese noe kanskje lite interessant om livene deres, f. eks hva man synes om Erlend Loes bok Naiv. Super, hva man liker å spise eller hvilke favorittsanger eller filmer man liker. Slike ting blogger jeg om, uten at jeg egentlig vet om dere synes interessen er tilstede. En blogg er jo en form for internettkommunikasjon, og internettkommunikasjon er kanskje den enkleste formen for kommunikasjon i verden; og selv om Facebook og MSN er umåtelig populært, er det fortsatt mange som har inspirasjon og tid til en blogg, og det er vel dette som gjør blogging så interessant; alle kan blogge om hva som helst, og det finnes ingen begrensinger.

Og forresten; det kan blogges om blogging, det er jo akkurat hva jeg gjør i dette øyeblikk.

Nå skal jeg blogge litt om musikk. Jeg er ikke en av de som mener livet hadde vært meningsløst uten musikk, men jeg skal innrømme at jeg setter stor pris på det. Når det gjelder hvordan livet hadde vært uten musikk, så vet vi forsåvidt ikke dette, da vi ikke hadde vært klar over hva musikk hadde vært. Men det er en gang slik at alle mennesker er født med en viss form for takt, musikk og sang i seg, og enten man nøyer seg med å synge "red and yellow and pink and green" i 1. klassen eller "Welcome to the jungle" som Axl Rose i Guns N` Roses, så er musikk noe som følger en mer eller mindre gjennom hele livet. Alle finner sin type musikk, enten det er barnesanger, country, jazz, blues, rock, metal, folkemusikk eller klassisk. Alle finner sine grupper og artister, enten det er Alf Prøysen, Johnny Cash, Diana Krall, Louis Armstrong, Guns N` Roses, Iron Maiden eller Katrine Moholt.

Når det gjelder musikk, så vil jeg anbefale dere alle å skaffe dere det geniale programmet Spotify. Let litt på nettet og finn dere en invite, og dere kan få det gratis. Spotify har ordnet avtaler med alle de store plateselskapene rundt omkring i verden, og denne musikken kan du gå inn å høre på om du vil. Det blir nesten som youtube, bare at det er mye enklere å organisere spillelister, samt å finne artister, album og sanger. Et på alle måter genialt program.

Det var det for denne gang, og jeg kan samtidig melde om at dagens liste handler om fotballspillere.

3 kommentarer:

  1. Du glemte å si det beste med spotify, og det er at det er kjempelovlig!
    Dessuten: Coldplay<3<3

    SvarSlett
  2. At jeg ikke nevner Coldplay er på grensen til uforgivelig, rett og slett. Er helt enig med deg: Coldplay<3<3

    SvarSlett
  3. Og til dere som ikke har Spotify; skaff det!

    SvarSlett