tirsdag 27. januar 2009

Skoleoppgave: Finn en blogg og skriv en kommentar

Jeg bladde rundt i TV2 Sporten sine bloggsider, og jeg havnet etter hvert på siden til Sid Lowe, som er en engelsk sportsjournalist som skriver for flere store internasjonale tidsskrifter om fotball, men grunnet sine år som beboer i Norge også skriver noe på norsk for TV2. Flott, spør du meg, da han er en person med god kunnskap om fotball generelt, men også om den spanske ligaen. Og den spanske ligaen interesserer meg mye mer enn den engelske, - som anglofile Norge får alt for mye av sammenlignet med den spanske- da jeg synes fotballen som spilles der er mye mer offensiv og teknisk, og det er vel det som er det mest interessante?

http://sidlowe.tv2blogg.no/article515645.ece

Her er link til bloggen jeg skal kommentere, og den heter så mye som: "Dani Alves - verdens beste spiller (etter Leo Messi)". Kommentaren min kommer altså til å handle om fotball, er jeg ikke original? At den omhandler Barcelona gjør vel heller ikke mitt valg av blogg mer interessant, men nå er det en gang slik at jeg har en godt over gjennomsnittlig interesse for dette fotballaget og det som foregår rundt det, og mange av dere som kanskje leser bloggen min har vel også ganske stor interesse for nettopp fotball; og jeg ønsker jo tross alt at dere skal lese bloggen min, hvis ikke er det ikke mye vits i en blogg.

Mange vil si det er en dristig påstand at Daniel Alves er verdens nest beste spiller, selv er jeg ikke helt sikker. Jeg har sett de aller fleste kampene til Barcelona i år, både cup, serie og Champions League, og Alves har vært blant de mest toneangivende på det beste laget i verden (argumenter gjerne i mot) per dags dato. Nå er det kanskje litt trangsynt fra min side å hevde at Alves er blant de beste i verden, da jeg ser for lite fotball fra ligaer som Premier League og Serie A til at jeg har en god nok oversikt, men jeg har i hvert fall sett nok fra C. Ronaldo til at jeg kan si at han ikke er verdens beste, selv om veldig mange fortsatt mener det. I fjor var han det, han var til tider helt utrolig, men "times they are a-changing", som Bob Dylan sier det. Tilbake til Alves, så vil jeg i hvert fall konkludere med at han er den beste forsvarsspilleren i hele verden. Solid defensivt, ekstrem offensivt (en assist annenhver kamp i serien) og med en fysikk, kreativitet, teknikk, arbeidskapasitet, taklingsstyrke og vilje som er helt enorm. Han oppholder jo seg langs hele høyresiden, i likhet med en viss hollender på Liverpool som stort sett gjør det samme, bare at han i utgangspunktet er spiss/kant, og ikke back. Alves er ekstrem, og det skal tross alt mer til for å imponere som forsvarsspiller enn som angrepsspiller.

Og her ser det ut som om Sid Lowe tar opp et interessant tema i dagens fotball. Hvorfor skal ikke forsvarsspillere hedres på lik måte som angrepsspillerne? La oss ta fjorårets Manchester United som et eksempel. C. Ronaldo var glimrende, men spillere som Rio Ferdinand, Nemjana Vidic og Patrice Evra spilte jo også veldig, veldig viktige roller i et veldig sterkt kollektiv. Jeg synes det er synd at forsvarsspillere generelt får alt for lite oppmerksomhet når de gjør en god jobb defensivt; det er tross alt like viktig å hindre et mål som å skape et, tenk over det. Og når en forsvarsspiller gjør begge deler, altså at han er strålende offensivt og defensivt, hvorfor skal ikke han har honoreres på samme måte som C. Ronaldo, Lionel Messi og Fernando Torres?

Sid Lowe ser ut til å være enig med meg angående forsvarsspillernes rolle når det gjelder oppmerksomhet og ære for deres prestasjoner på fotballbanen. Selv er Carles Puyol min favorittspiller, og han er ikke den som nevnes først når det er snakk om verdens beste fotballspillere, selv om han de siste 5 årene har vært å finne på UEFAs stjernelag, som brukere hele verden over stemmer frem. Og fremdragende forsvarsspillere er det mer enn nok av, og jeg tror (håper i hvert fall) at jeg ser en tendens hvor de begynner å få mer oppmerksomhet, mye takket være spillere som Daniel Alves. Som Sid Lowe skriver i bloggen sin; "Han er ikke av de vakreste, har ingen modellkone og gjør ikke reklamer... Han er kanskje bare en høyreback, er kanskje ikke særlig glamorøs og ikke en gang lagets beste spiller, men akkurat nå er Daniel Alves kanskje verdens nest beste spiller." Jeg synes dette var et veldig godt blogginnlegg fra en veldig god blogger, og jeg kommer definitivt til å fortsette å lese bloggen hans, og kanskje også kommentere den en gang i blant.

Dagens liste kommer forresten til å handle om ting jeg misliker.

2 kommentarer:

  1. Interessant blogg dette her! Du tar opp et av de mest diskuterte temaene innen fotball, hvorfor er ikke defensive fotballspillere like høyt verdsatt som offensive? Hvorfor kaller man ikke en spade for en spade? En fotballspiller for en fotballspiller? Offensiv eller ei, Puyol, Nesta, Ferdinand, Maldini, Baresi og Beckenbauer har alle prestert like godt i forsvar som andre presterte i angrep på samme tid, kanskje bedre til og med, men ble de like verdsatt? Står Alves like høyt i kurs som Ronaldo? Nei, iallefall ikke blant "oss" anglofile nordmenn!
    Alves spiller for tiden langt bedre enn Ronaldo og er en viktig brikke i det som er verdens beste klubblag, han har 10 assists og om man hadde regnet på hvor mange ganger noen var tredje sist på ballen ville han også stått høyt oppe på en slik liste. En fantastisk fotballspiller som helt klart er blant verdens beste fotballspillere, en spiller som ikke spiller høyreback, men høyreside.
    Lenge leve forsvarsspillere med klasse, lenge leve Alves! Lenge leve god fotball.

    SvarSlett
  2. Herlig kommentar, Per Asbjørn! Tenkte egentlig å trekke frem Beckenbauer som en av de defensive midtbanespillerne som faktisk har fått ganske mye honnør for sitt arbeid på fotballbanen, han var jo enorm på 70-tallet.

    SvarSlett