tirsdag 13. januar 2009

Lister

I Erlend Loe sin bok Naiv. Super, skriver hovedpersonen mange lister om diverse ting, som for eksempel hva han liker og hva han ikke liker. Jeg likte ikke Naiv. Super ekstremt godt, men synes det var en ganske god bok, og hvis dere tar dere en titt på siden av bloggen min, vil dere se nok en liste, denne gang av favorittbøkene mine. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har lest utallige bøker, men jeg har lest en del, i hvert fall nok til å klare å skille ut noen favoritter.

Og det er noe jeg har tenkt å fortsette med, det å skrive lister, altså. Listene sier kanskje noe om meg, om ikke direkte, så i det minste indirekte, siden de på en måte er beskrivende for mine interesser og favoritter innenfor diverse temaer, hittil film, musikk og nå bøker. Jeg liker ikke skrekkfilmer, jeg elsker Morgan Freeman i Shawshank Redemption, og jeg liker filmer med godt historisk innhold, som Schindlers liste, Pianisten og Goodbye Bafana. De to førstnevnte om andre verdenskrig og nazismen, den siste om Apartheidregimets herjinger i Sør-Afrika, og hvordan Nelson Mandela gjorde motstand mot dette, nesten litt som Maximilian Manus, som også har fått en film etter seg, som jeg synes var veldig god.

Jeg kommer til å legge ut lister i ny og ne, og det kommer nok til å florere av de etter hvert. Dere får leve med det, og dere kan jo for all del herme etter meg å legge ut deres egne, da jeg synes det er interessant å vite hvilke favoritter dere har innenfor ditt og datt. Selv om jeg kanskje ikke bryr meg om hvilken av deres flertallige tanter som er deres favoritt, så er det i det minste interessant (litt, i hvert fall) å lese det.

Mat fortjener en liste, den får komme neste gang. Nå kommer snart Steinar, Lars og Hilde hit, og vi skal lage Burritos, som vel må sies å smake ganske mye over middels (milevis, for å være ærlig). Det at jeg kan ta med meg rester på skolen i morgen er jo heller ikke et minus; og det trenger jeg vel, slik at jeg får varmet ordentlig opp til min første kjøretime hos Gjevik Bil, som jeg bil anbefale til dere alle. Pappa ringte de i går, jeg ble ringt opp for noen timer siden, og klokken 14.00 setter jeg meg inn i Ingeborgs VW Golf og kjører i gang. Jeg gleder meg; nå er det bare 4 måneder og 6 dager igjen til jeg forhåpentligvis kjører uten ledsager, er det ikke det fantastisk?

PS: Når det gjelder matlisten min, kan jeg avsløre av indrefilet med bearnaisesaus og fløtegratinerte poteter i motsatt ende av listen enn den retten som kommer til å ligge sist.

Som Simon HE skrev i sine skriblerier; det er mye å ta seg til her i livet, og man får mindre og mindre tid til å gjøre det, ettersom det "baller" på seg med ansvar og gjøremål her og der. Når jeg snakker om ansvar; nå ringer det på døren, og jeg må ta ansvar for å lage Burritos sammen med gjestene mine. Det positive for være at det er lettlagd, smaker fortreffende og at jeg kan ha det på skolen i morgen, i tillegg til at jeg får være sammen med venner. Det negative er vel ingenting, så jeg kan vel ikke klage. La meg håpe dere alle nyter dagens kveldsmat like godt som vi kommer til å gjøre, selv om jeg tviler sterkt.

1 kommentar:

  1. Videre inspirasjon finner du kanskje her: http://listverse.com/?

    SvarSlett