onsdag 21. januar 2009

Nombre

Navn finnes det mange av, og få av disse er veldig like. De fleste er stort sett ordinære, vanlige navn, men det finnes de som ikke har slike, de som har et navn som får hele verden (i hvert fall meg) til å juble eller gråte, for å sette det hele litt på spissen. Det er et navn som i mitt bilde rager høyere enn andre navn i verden, og det er navnet til den puertorikanske skuespilleren Benicio del Toro. Om ikke Benicio er kult nok i seg selv, så legger man på tilnavnet "oksen", og denne kombinasjonen danner det kuleste navnet jeg vet. Hadde et totalt navnbytte vært mulig og aktuelt, ville Benicio del Toro vært mitt.

Ordinære navn er det ikke mye vits å skrive om. Noen heter Anita Knudsen, Peter Thompson eller Julio Hernandez, men disse er det alt for mange av til at de kan kalles ekstraordinære, og de er derfor ikke "gode" nok for spalteplass i bloggen min.

Så finnes det enkelt navn som får oppmerksomhet på grunn av at de rett og slett er ganske morsomme. Visste dere at 5 personer i Norge har Mamma som fornavn, og at 613 personer i Norge heter Njål? Njål er jo tydeligvis ganske populært, men jeg har i hvert fall aldri hørt om det, har du?

Lionel Messi er navnet til en av verdens beste fotballspillere, om ikke den aller beste. Han kom inn i kveldens kamp mot Espanyol i Copa del Rey, og selv om han var friskere enn resten, så hjalp det ikke på resultatet som til slutt ble 0-0, etter en fantastisk kjedelig kamp, noe jeg veldig sjeldent ser fra Barcelonas side. Det vises at veldig mange førstelagsspillere ikke var med, rett og slett, og det synes jeg er litt synd da det kan komme en skade her og der. En fra før ganske kjedelig og normal dag (sett bort i fra at skolen for min del begynte kl. 15.40) ble ikke mye bedre av dette, men det er heldigvis et returoppgjør om ikke lang tid, og da regner jeg med Barcelona stiller sterkere å kommer seg videre.

Dagens liste er som dere ser skuespillere, og blant de finner dere Benicio del Toro, mannen med verdens kuleste navn. Kom gjerne med oppfordring til flere ting jeg kan lage favorittlister av!

2 kommentarer:

  1. Jeg ønsker meg en liste over hvilke typer smør du foretrekker mest.

    SvarSlett
  2. Den blir i så fall ikke veldig lang. Vita er jo ikke så verst, det er i hvert fall den vi kjøper oftest.

    SvarSlett